måndag 30 maj 2011

Chokladpannacotta.

Nu kommer det, receptet på den fantastiskt goda chokladpannacottan! Det är min desertglada sambo som komponerat denna så jag kan inte stjäla någon cred för den, men jag lovar er, det är en GI-orgasm som sällan skådats, denna underbara lilla efterrätt. Men den är väldigt mastig så jag brukar inte ens orka äta upp min portion (vi brukar göra till 4 pers så man får ju dubbel portion) och jag är den största sockerråttan som finns.
Ingredienser:
75g mörk choklad
1 gelantinblad
2 dl vispgrädde
2 msk fruktsocker
Till topping:
1 ½ dl vispgrädde
Färska bär
  1. Smält chokladen i vattenbad och lägg gelantinbladet i kallt vatten.
  2. Koka upp grädde och fruktsocker.
  3. Krama ur gelantinbladet och blanda med grädden.
  4. Vispa ner den smälta chokladen.
  5. Häll upp i portionsformar och ställ kallt i minst 3 timmar.
  6. Serveras med en klick vispgrädde och färska bär (jordgubbar var jättegott till).
Taadaa!

2 kommentarer:

Ida sa...

Ooojojojoj :D Vad gott det ser ut :)

Carin sa...

GOTT!!!!