måndag 20 juni 2011

GI och alkohol.

När man bara äter GI-mat så blir man extremt lättpåverkad när det kommer till alkohol, iallafall blir jag det och de jag pratat med som kör samma kost har sagt samma sak.

Jag ser det som att man har två val, antingen kör man GI fullt ut och tar det väldigt lugnt med alkoholen för man klarar inte alls lika mycket som man är van vid annars. Eller så äter man kolhydrater innan. Jag brukar köra på det sista, helt enkelt för att det är enklast.

I helgen var jag ut med en tjejkompis och vi åt middag innan och då åt jag bland annat melon, lite glass och bröd innan (vilket jag inte äter annars) och alkoholen tog som den brukar.

Enligt GI så bör man hålla sig till vin när det kommer till alkohol, minst kolhydrater och minst socker så det brukar jag köra på. Öl och drinkar däremot bör man hålla sig undan om man kan och vill.

Inga kommentarer: